Webrichtlijnen en zoekmachine optimalisatie nodig?  De overheid heeft behoorlijk wat tijd en moeite gestoken in het opzetten van webrichtlijnen voor het bouwen en onderhouden van goede websites. In vergelijk met andere landen is Nederland hierin behoorlijk vooruitstrevend. Internationaal heeft het online ook redelijk wat aandacht gekregen. Aardig detail overigens ook is dat de Nederlandse bevolking flink klacht over de vindbaarheid van de overheidssites en de gebruikersvriendelijkheid.

Wat is de bedoeling van de webrichtlijnen?
Een qoute uit de webrichtlijnen is hierover redelijk duidelijk:

“De overheid wil de toegankelijkheid, duurzaamheid, uitwisselbaarheid en vindbaarheid vergroten van de informatie en diensten die zij via internet aanbiedt. Om dit doel te kunnen bereiken zijn de Webrichtlijnen ontwikkeld.”

De Webrichtlijnen bestaat uit 125 delen. Deze zijn zeer nuttig voor het ontwerpen van een website, maar kunnen ook gebruikt worden om een bestaande website te toetsen. Er is ook een heldere handleiding gemaakt die je helpt om de richtlijnen te volgen en uit te voeren.

Zoekmachine optimalisatie
In principe zijn de webrichtlijnen oud nieuws, maar ze zijn zo belangrijk dat het altijd relevant blijft. Teveel websites die gemaakt zijn voldoen niet aan deze richtlijnen. En waarom is dit ook zo belangrijk om hier bij SEO Bedrijven er aandacht aan te besteden. De richtlijnen zijn namelijk ook voor zoekmachine optimalisatie. De webrichtlijnen zijn heel nuttig voor de vindbaarheid van de sites voor de zoekmachines.

Conclusie
De webrichtlijnen helpen je bij het bouwen van een goede website en ze zorgen ervoor dat de website beter gevonden wordt door zoekmachines en uiteindelijk ook door je doelgroep.

SEO

Wanneer je geïnteresseerd bent zoekmachine optimalisatie en marketing oftewel SEO, SEM en SEA dan is het redelijk waarschijnlijk dat je allerlei Engelstalige websites volgt. Als je een beginneling bent op dit gebied dan kan de vakterminologie nogal verwarrend zijn.

De website SEO Book heeft hiervoor een glossary geschreven. Natuurlijk weer Engelstalig. Hier bij SEO BEdrijven zullen we een begin maken met een Nederlandstalig Seobureau Woordenboek op basis van de glossary van SEO Book.

Voordat we afgeschoten worden van plagiaat. Dit is in z’n geheel toegestaan en wordt zelfs door SEO Book aangemoedigd. Dit is zeer nobel van ze, aangezien zij al enorm veel werk hebben verricht.

Het vertalen van het Engels naar het Nederlands zal niet altijd even eenvoudig zijn. Op en aanmerkingen zijn dus zeer welkom. Ook toevoegingen zijn welkom en zullen met naam en link worden gewaardeerd.

Optimale ondersteuning van uw online marketing.  Wilt u meer bezoekers op uw website? Meer actie? Meer rendement? Wij doen veel meer dan alleen zoekmachine marketing. Wij maken van uw website een krachtige online marketingtool. Met professionele zoekmachine marketing haalt u betere posities in de zoekmachines. Ons team brengt al uw online marketing mogelijkheden in kaart.

Firefox add-ons voor SEO

Wanneer je een betrouwbare, gratis browser zoekt, kun je in plaats van met Internet Explorer te surfen, beter Firefox downloaden. Behalve dat je webdesigners er ontzettend gelukkig mee maakt (Firefox houdt zich aan de zgn webstandaarden), biedt Firefox een aantal extra’s. Het gebruik van Firefox heeft voor zoekmachineoptimalisatie nog veel meer te bieden. In Firefox heb je namelijk de mogelijkheid zgn add-ons te installeren. Dat doe je als volgt. Nadat je Firefox geïnstalleerd en gestart hebt, ga je naar > Extra > Add-ons > Extensies verkrijgen. Op de pagina waar je nu bent kun je bladeren door de verschillende extensies. We zetten de handigste voor je op een rijtje.

  • KGen, sleutelwoordengenerator
    Kijkt welke sleutelwoorden het meeste op je pagina voorkomen
  • Search Status
    Hiermee kan je makkelijk op backlinks klikken, pagerank zien ed. (rechtsonder icoontje rechtsklikken)
  • Seotoolbar
    Check de pagerank, Alexa Rank en nog veel meer.
  • MetaTags 2.3.5.2
    Laat de metatags van een website zien, links, taal, in welke mappen de website staat, karakterset en wanneer de website voor het laatst geupdated is.

En nog vele handige tools om je website te optimaliseren voor zoekmachines! Of gebruik maken van linkbuilding.

Google heeft nu een robots.txt generator

Een wat? Robots.txt is een bestand waarmee je kunt bepalen hoe een zoekmachine je site mag lezen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat bepaalde pagina’s of zelfs mappen niet geïndexeerd mogen worden. Waarom zou je dat doen, vraag je dan af? Stel je hebt een bericht op je homepage staan en dit bericht staat ook weer op een subpagina of een overzichtspagina. Als Google de site bekijkt ziet Google 2 keer dezelfde content. Google vindt dat verdacht en als dit structureel blijkt te zijn kun je er hiervoor gestraft worden bijvoorbeeld door een lagere Pagerank te krijgen. Dit kun je voorkomen met robots.txt.

Een ander voordeel van robots.txt is dat je je pagerank beter kunt verdelen over je site. Even kort door de bocht gezegd wordt je pagerank verdeeld over je hele site. Dus hoe meer pagina’s je hebt des de meer je pagerank uitgesmeerd wordt over je site. Door bepaalde onbelangrijk delen uit te sluiten kun je belangrijkere delen meer pagerank geven.

Als laatste gebruik je robots.txt om bepaalde delen niet te laten indexeren gewoon omdat je dat niet wilt.

Google Webmaster Tools begint ondertussen een essentieel onderdeel te worden als je echt serieus met SEO bezig bent. En nu met de uitbreiding van de Robots.txt Generator wordt dit weer eens bevestigd.